Biznes

Grafika wektorowa: gdzie, jak i dlaczego ją stosować?

 

Wszyscy jesteśmy otoczeni informacjami wizualnymi, bardziej lub mniej wartościowymi. Większość z nich znajduje się w Internecie i w dokumentach elektronicznych. Proces tworzenia rysunku na papierze jest znany i zrozumiały dla każdego, natomiast w przypadku grafiki komputerowej wszystko nie jest takie proste…

Grafika rastrowa a grafika wektorowa: kluczowe różnice

Dwa najpopularniejsze obecnie sposoby tworzenia grafiki komputerowej to raster i wektor. W pierwszym przypadku obraz tworzony jest za pomocą pikseli, w drugim do tworzenia rysunków wykorzystywane są najprostsze kształty: kreski i punkty, a także różnego rodzaju wielokąty. Dość często nie ma znaczenia, z jaką grafiką mamy do czynienia, ale zdarzają się sytuacje, kiedy konieczne jest użycie obrazów wektorowych. Najczęstsze obszary zastosowania tych ostatnich to:

  • Poligrafia elektroniczna;
  • Automatyczne systemy projektowania;
  • Tworzenie dowolnych obrazów, które będą dalej skalowane.

Branże, w których może być wykorzystywana grafika wektorowa

Grafika wektorowa (najczęściej w formatach SVG i AI) ma szerokie pole do zastosowania. Grafiki wektorowe są wykorzystywane do ilustracji, ikon, logo i rysunków technicznych. Natomiast trudno jest jej używać do odtwarzania fotorealistycznych obrazów. 

Grafika wektorowa jest niezwykle przydatna przy przygotowywaniu obrazów na strony internetowe i jest to jej główne zastosowanie dla webmasterów. Ze względu na to, że obrazy uzyskane poprzez przeniesienie z wektora do rastra są prawie zawsze niepowtarzalne, są one wysoko cenione przez wyszukiwarki podczas rankingowania obrazów. Biorąc pod uwagę fakt, że w przypadku grafiki wektorowej nie ma problemów z tłem, teksturami i kształtami, staje się jasne: cliparty rysunków wektorowych mają swoje miejsce w zasobach każdego web designera.

Omówimy teraz pokrótce te branże, w których wykorzystanie grafiki wektorowej sprawdza się najlepiej:

  • Projektowanie samolotów. Systemy CAD/CAM są obecnie wykorzystywane w różnych dziedzinach inżynierii projektowej. Tacy giganci w branży projektowania samolotów, jak Boeing, już  w najbliższych latach zamierzają przedstawiać projekty samolotów wyłącznie w postaci cyfrowej; 
  • Architektura. Obiekty CAD/CAM są wykorzystywane zarówno przez biura projektowe, jak i przez firmy zarządzające nieruchomościami. Za ich pomocą można zorganizować na przykład spacery wirtualne dookoła budynków, pozwalające szybko zapoznać się z ich walorami technicznymi i architektonicznymi;
  • Sztuka, rozrywka i biznes. Pod koniec XX w. zyski z wykorzystania grafiki wektorowej w projektowaniu technicznym były znacznie większe niż w rozrywce lub sztuce. Sytuacja ta uległa jednak zmianom: od 1998 r. około 2/3 wszystkich przychodów z grafiki komputerowej pochodzi z zastosowań nietechnicznych.Klasyczna grafika wektorowa jest nadal wykorzystywana w różnych zastosowaniach biznesowych, w tym w opracowywaniu koncepcji, testowaniu i opracowywaniu nowych produktów, ale biznes również stał się czołowym konsumentem systemów multimedialnych. Przykładem skutecznego wykorzystania grafiki wektorowej w biznesie jest doświadczenie firmy McDonald’s, której specjaliści używają grafiki komputerowej od 1987 r. do projektowania architektonicznego, projektowania siedzeń, planowania przestrzennego i projektowania wyposażenia kuchni.
  • Medycyna. Wraz z informatyzacją branży medycznej wzrasta aktualność wykorzystania przez specjalistów medycznych grafiki wektorowej, za pomocą której można dokonywać projektowania procedur implantacji uwzględniających indywidualne cechy i życzenia pacjentów, planować proces rehabilitacji kości i stawów, analizować potrzebę prowadzenia zabiegów operacyjnych i poziom ich ryzyka, minimalizować czas prowadzenia operacji itp.

Grafika wektorowa: główne zalety i wady

Przede wszystkim warto wskazać, jakie są zalety grafiki wektorowej w porównaniu z innymi. Te korzyści obejmują:

  • Niezmienność jakości obrazu podczas jego skalowania;
  • Możliwość tworzenia najdokładniejszych obiektów graficznych;
  • Mały rozmiar plików, które zawierają grafikę wektorową;

Jednocześnie grafika wektorowa ma szereg wad. W szczególności są to:

  • Brak możliwości konwersji obiektów rastrowych na wektorowe;
  • Obrazy utworzone w jednym edytorze z reguły otwierane są tylko w nim;
  • Nierealistyczne wyświetlanie złożonych obiektów.

Podstawową wadą obrazów wektorowych jest ich niska realistyczność, ponadto, jeśli grafika rastrowa pozwala na pomalowanie na oddzielny kolor nawet pojedynczego piksela, w przypadku grafiki wektorowej zarysowywany zostaje cały obiekt. Obiekty wektorowe nie pozwalają także na nałożenie na nie popularnych ostatnio filtrów.

Grafika wektorowa a współczesne projektowanie graficzne

Do tworzenia grafiki wektorowej współcześni projektanci najczęściej wykorzystują oprogramowanie, w tym większość preferuje Adobe Illustrator i CorelDRAW. Wybór na korzyść tego typu formatu jest uwarunkowany kilkoma czynnikami:

  • Grafika wektorowa ułatwia proces twórczości: oprogramowanie wykorzystywane do jej tworzenia jest łatwe w obsłudze, a dostępne instrumenty są naprawdę zróżnicowane;
  • Redakcja grafiki wektorowej jest szybka i łatwa: umożliwia pracę z każdym oddzielnym elementem, a to z kolei oznacza, że w razie wystąpienia błędu nie będzie potrzeby rysowania od nowa całego obrazu;
  • Jeśli ilustracja powinna być maksymalnie szczegółowa i zawierać liczne szczegóły, trudno będzie znaleźć lepsze rozwiązanie niż grafika wektorowa. Po pierwsze, nie wymaga dużo pamięci urządzenia, a po drugie w przypadku, gdy pojawia się potrzeba zwiększenia obrazu, wszystkie szczegóły nadal będą dobrze widoczne i czytelne;
  • Grafika wektorowa dobrze się prezentuje w wersji wydrukowanej, jest też niezastąpiona podczas tworzenia filmów animacyjnych i różnego rodzaju prezentacji.

Mimo pozornej prostoty i występowania pewnych wad, grafika wektorowa ma dobre perspektywy na przyszłość i zgodnie z prognozami w najbliższym dziesięcioleciu zasięg jej wykorzystania znacznie się rozszerzy.

Komentarze

Scroll to top