Startup to relatywnie nowe pojęcie w Polsce, które dopiero w ciągu ostatniej dekady zyskało na znaczeniu. Z pewnością przyczynił się do tego prężny rozwój gospodarki Polski i otworzenie się na rynki zachodnie, które dają ogromne możliwości. Mimo wszystko mało osób w ogóle wie, czym jest startup, a to jest kluczowe, jeśli chce się zrozumieć istotę skutecznego marketingu przy tego rodzaju biznesach.
Przedsiębiorstwa, które określa się jako startupy, to nowo założone organizacje, które poszukują jak najszybszego rozwoju przez stosowanie innowacyjnych rozwiązań, zapewniających im szybki i rentowny wzrost wartości. W tym przypadku przedsiębiorcy nie skupiają się na wieloletnim planie rozwojowym. Tutaj liczy się jak najszybszy rozwój, co najczęściej wiąże się także z ryzykiem. Startupem może być wszystko. Klasycznym przykładem będzie przedsiębiorstwo działające w sektorze IT, ale może to być także lokalna firma zajmująca się konkretnymi usługami, sklep itd.
Nie od dzisiaj wiadomo, że marketing często jest ważniejszy od samej działalności. Dlatego często słyszy się, że na promocje danego produktu wydano więcej pieniędzy niż na sam proces jego produkcji. W startupie nie chodzi jednak o ogromne wydatki. Te powinny być wykorzystywane w optymalny sposób, a marketing powinien skupiać się na działaniach, które nie pochłoną ogromnych funduszy. Na szczęście Internet daje takie możliwości.
Media społecznościowe
Dzisiejsze media społecznościowe mają wręcz niesamowite możliwości docierania do odbiorców. Miliardy użytkowników z całego świata, do których można dotrzeć to prawdziwy raj marketingowy. Dlatego warto pomyśleć o odpowiednio przeprowadzonej kampanii promocyjnej na Facebooku. Z pewnością wielu użytkowników tego portalu zauważyło, że regularnie pojawiają im się reklamy/posty firm, o których istnieniu w ogóle nie zdawali sobie sprawy. Odpowiednio zaplanowany rozwój strony firmowej na Facebooku może zapewnić zasięgi sięgające milionów odbiorców, przy relatywnie niskich kosztach promocji.
Oczywiście warto zainwestować w specjalne promowanie postów, dzięki czemu dotrze się znacznie dalej niż obserwujący i znajomi obserwujących. Posty powinny być wykonane w profesjonalny sposób z wykorzystaniem reklam wideo oraz zdjęć, które przyciągają uwagę podczas „przesuwania” postów.
E-maile
Praktycznie każdy młodszy Polak ma swojego osobistego e-maila, który coraz częściej jest stosowany na równi z danymi osobowymi przy załatwianiu różnych sprawa. Dlatego odpowiednia strategia e-maili marketingowych może przynieść niesamowite korzyści i najczęściej jest praktycznie darmowa. Wystarczy opracować kilka rodzajów wiadomości i zdobyć bazę adresów, na które będzie się je przesyłało. Najłatwiejszym sposobem na zrealizowanie tego zadania będzie dodanie na swojej stronie opcji newslettera. Tak robią na przykład serwisy z iGamingu, gdzie dzięki zapisaniu się do newslettera, zawsze otrzyma się informację o tym, że pojawił się nowy Vulkan Vegas bonus bez depozytu, czy jakaś inna interesująca oferta. Jeśli użytkownik zgodzi się na otrzymywanie treści marketingowych, to taka wiadomość zawsze do niego trafi.
Kluczem do skutecznego marketingu z wykorzystaniem wiadomości e-mail, jest zapewnienie swoim odbiorcom odpowiednio zróżnicowanych treści. Same reklamy sprawią, że dana osoba przestanie się nimi interesować, aż w końcu anuluje subskrypcję lub zablokuje kolejne wiadomości. Dlatego warto przeplatać reklamy z postami instruktażowymi oraz interesującymi treściami z obrazami i plikami wideo.
Blog internetowy
Pomimo tego, że ten krok może wydawać się przestarzały — firmy, które regularnie publikują wpisy o swojej działalności, generują znacznie większy „ruch”, niż konkurencja, która nie zdecydowała się na ten krok.
Zasady są bardzo proste. Należy pisać o tym, co się robi i w taki sposób, żeby zainteresować odbiorcę, czyli tworzyć to, co ktoś chce pisać. Nie ma potrzeby rozpisywania się o statystykach i ryzyku danych działań. Warto skupić się na rozwoju, innowacjach i możliwościach na przyszłość, które opierają się o prawdziwe dane, a nie wyssane z palca statystyki. Dzięki temu witryna może wygenerować znacznie większy ruch, co przełoży się na liczbę odwiedzających klientów oraz inwestorów.
Zastosowanie odpowiedniej strategii SEO
Optymalizacja pod kątem przeglądarek internetowych to niezwykle skuteczny sposób na zwiększenie ruchu wokół swojej strony. Na czym to polega? Wystarczy wyobrazić sobie, że ktoś tworzy startup, ale na rynku działa już kilkanaście firm o podobnym profilu. Jeśli ktoś wyszuka produkt powiązany z tymi firmami, to niektóre strony zawsze będą wyświetlały się wyżej. Odpowiadają za to algorytmy Google, które oceniają rzeczywistą wartościowość strony dla użytkownika. Odpowiednie zoptymalizowanie pod kątem SEO może wywindować stronę internetową, zapewniając znacznie większy ruch. Co ważne, opłacenie takich działań nie wymaga ogromnych inwestycji, a skutki mogą być długofalowe, z tendencją do samonapędzania. To prawdziwe przeciwieństwo standardowych reklam w mediach, które cechują się krótkoterminowym działaniem i są znacznie droższe.
Sponsorowanie wydarzeń
Na świecie nieustannie organizowane są różne wydarzenia. Jeśli ktoś chce relatywnie szybko zwrócić na siebie uwagę pierwszych grup odbiorców, to warto zastanowić się nad sponsorowaniem jakiegoś lokalnego wydarzenia. Imprezy tego typu najczęściej chętnie przyjmują każdą pomoc i za relatywnie niewielki wkład pieniężny umieszczą logo firmy, podstawowe informacje, a może nawet bezpośrednio zareklamują dany startup.
Oczywiście w tym przypadku należy zwrócić uwagę na to, aby sponsorować te wydarzenia, które są w jakiś sposób powiązane tematycznie z profilem działalności przedsiębiorstwa. W przeciwnym wypadku nie dotrze się do odpowiedniej grupy odbiorców, co nie przełoży się na odpowiedni ruch.
Internet i niekończące się możliwości skutecznego i taniego marketingu
Startup powinien skupiać się na skutecznym i tanim marketingu, który dostarcza swoim odbiorcom szybkiego wzrostu popularności dla marki, przy relatywnie niskich kosztach promocji. Dlatego warto skupić się na możliwościach, jakie daje Internet. W sieci wszystko nieustannie ewoluuje, dlatego należy obserwować, co się dzieje dookoła. Jeśli coś staje się niesamowicie popularne, to pojawia się nowe pole marketingowe, które może być niezwykle wydajnym źródłem potencjalnych odbiorców treści. Dlatego oprócz wyżej wymienionych ciekawych i niewymagających dużych nakładów finansowych strategii, w najbliższych latach z pewnością pojawi się wiele nowości.