Zakłady bukmacherskie na esport przeszły w ostatnich latach prawdziwą metamorfozę. Jednak bukmacherzy nie tylko profesjonalizują ofertę zakładów – często angażują się również w sponsoring esportu. Sprawdzimy więc, jak bukmacherzy wspierają rozwój Polskiej Ligi Esportowej i co jeszcze sponsorują firmy bukmacherskie w Polsce, jeśli chodzi o e-sport.
Polska Liga Esportowa nabiera mocy
Polska Liga Esportowa to jedne z najpopularniejszych rozgrywek esportowych w Polsce, które organizowane są od 2017 r. Kluczowe są tu rozgrywki Counter-Strike’a: Global Offensive i dwie dywizje: LOTTO Dywizja Profesjonalna oraz PGE Dywizja Mistrzowska. Jednak Polska Liga Esportowa to nie tylko CS:GO. Odbywają się tu również turnieje w ramach 6 innych tytułów – np. w ubiegłym roku przeprowadzono serię międzynarodowych rozgrywek PLE.GG: Valorant Nations Circuit z pulą nagród 25 tys. zł oraz PLE.GG F1 Cup.
Warto podkreślić, że Polska Liga Esportowa budzi żywe zainteresowanie także w mediach mainstreamowych i standardem jest już, że cały sezon PGE Dywizji Mistrzowskiej transmitowany jest w telewizji (Polsat Games), a także na platformach streamingowych typu Twitch i YouTube. Oglądalność rozgrywek z roku na rok zdecydowanie rośnie – liczba wyświetleń transmisji PLE wyniosła w 2021 r. blisko 11 mln. Ponadto organizator odnotował niemal 500-procentowy wzrost ilości materiałów opublikowanych w 2021 r. na swoim kanale w YouTube w stosunku do poprzedniego roku. Nie powinno więc dziwić, że to właśnie Polska Liga Esportowa jest szczególnie cennym obiektem dla potencjalnych sponsorów, a wśród jej inwestorów znajdują się takie postacie, jak Marcin Gortat czy Dawid Podsiadło.
Polska Liga Esportowa a bukmacherzy
Aktualnie dwie firmy, które nie należą do branży bukmacherskiej są sponsorami tytularnymi prowadzonych w ramach PLE dywizji CS:GO (PGE i Lotto), jej partnerami są także kolejne duże marki. Jednak bukmacherzy także mocno angażują się w rozwój rozgrywek. W październiku 2020 r. umowę o współpracy z organizacją podpisał bukmacher eWinner i od tego czasu jest to partner strategiczny PGE Dywizji Mistrzowskiej Polskiej Ligi Esportowej. eWinner to w pełni legalny bukmacher, który w oparciu o specjalne zezwolenie oferuje zakłady bukmacherskie na terenie Polski, jednak wyłącznie przez Internet. Bukmacher jest jednym z młodszych operatorów zakładów wzajemnych w naszym kraju – serwis bukmacherski eWinner wystartował jesienią 2019 r. Podczas zakładania konta w eWinner istnieje możliwość podania specjalnego kodu promocyjnego. Informacje na temat kodu promocyjnego eWinner znaleźć można na stronie https://www.legalni-bukmacherzy-online.pl/ewinner-kod-promocyjny/.
Poza udzieleniem wsparcia finansowego eWinner jako partner strategiczny przygotował obszerną ofertę kursową na rozgrywki, w tym rozbudowane zakłady bukmacherskie na żywo czy możliwość zgłaszania propozycji zakładów przez samych graczy (opcja Custom Bet). Z kolei eksperci Polskiej Ligi Esportowej mieli za zadanie tworzyć dla typerów profesjonalne analizy meczowe, ułatwiając im skuteczne typowanie meczów. Promocję PLE wspierały też rozmaite konkursy, dedykowane akcje promocyjne i ambasador marki eWinner – wspominany już Marcin Gortat.
Zaznaczmy jednak, że eWinner to nie pierwszy bukmacher, który zaistniał jako partner strategiczny czy też sponsor PLE. Przeciwnie, Polska Liga Esportowa ma na koncie współpracę z kilkoma firmami bukmacherskimi. Przed eWinner jako sponsor rozgrywek dał się poznać największy bukmacher w kraju, STS (2018 r.), rok później w ich sponsorowanie zaangażował się bukmacher forBET.
Bukmacherzy i sponsorowanie e-sportu – inne inicjatywy
Oczywiście marketing skierowany do odbiorców śledzących rozgrywki Polskiej Ligi Esportowej nie wyczerpuje działań sponsoringowych firm oferujących zakłady bukmacherskie. Na pewno ważne są w tym kontekście umowy zawierane między bukmacherami a drużynami esportowymi. W ostatnim czasie ważniejszym wydarzeniem tego typu było zawarcie umowy między LVBet a Anonymo (w sierpniu 2021 r.). Nadal trwa też rozpoczęta w marcu 2020 r. współpraca pomiędzy forBET a x-com AGO – forBET to oficjalny sponsor i wyłączny bukmacher organizacji esportowej. Warto przypomnieć o tym, że także STS prowadzi działania jako sponsor liczących się w świecie esportu drużyn – na jego koncie jest sponsorowanie Izako Boars, AGO Esports i Devils.one.
Poza tym marketing STS wykazał się innowacyjnością, jeśli chodzi o sponsoring esportu. Bukmacher rozpoczął w 2018 r. współpracę z Pawłem „Innocentem” Mockiem (zawodnik CS:GO) i dzięki temu STS został pierwszą europejską firmą bukmacherską, która sponsorowała indywidualnego gracza Counter-Strike’a. Wspomnieć też warto o współpracy STS z influencerem League of Legends Damianem „Nervarienem” Ziają – to z kolei pierwszy w Polsce ukłon bukmachera w stronę społeczności LoL. Wracając do sponsoringu zawodników, nie można zapominać o LVBet – tę markę promują zawodnicy, których polskim graczom raczej nie trzeba przedstawiać. Aktualnie ambasadorem sekcji esportowej bukmachera jest bowiem Janusz „Snax” Pogorzelski, a wcześniej był nim Jarosław „PashaBiceps” Jarząbkowski.
Bukmacherzy sponsorują też rozmaite imprezy esportowe i ich polskie transmisje. Przykładowo STS sponsorował m.in. Esport Tour PRO, ESL Mistrzostwa Polski w CS:GO, Charleroi Esport 2019, FACEIT Major London, a także streaming np. z V4 Future Sports Festival, WePlay! Forge of Masters Season 2 czy Charleroi Esport. Podobne działania podejmował też LVBet – sponsorując polskie transmisje CS:GO Esport Championship i Home Sweet Home Cup oraz Totalbet – sponsor Games Clash Masters czy 1vs1 by GG League. Z kolei eWinner postawił swego czasu na marketing w jeszcze innej formie, organizując własny turniej eWinner Cup.
Zawieranie zakładów bukmacherskich jest w Polsce legalne wyłącznie w firmach dysponujących odpowiednim zezwoleniem (np. w tych, które zostały wspomniane w naszym artykule). Obstawianie zakładów u nielegalnych bukmacherów jest karalne. Hazard wiąże się z ryzykiem i dostępny jest tylko dla osób, które ukończyły 18 lat.